Overstappen van bank

Overstappen van bankWaar op letten bij het overstappen van bank

Het overstappen van bank brengt soms meer werk mee dan wordt verwacht. In Nederland is dit helaas nog altijd niet goed geregeld. Het grootste probleem is dat het nog altijd niet mogelijk is om het bankrekeningnummer mee te nemen naar de nieuwe bank, waardoor u iedereen zelf dient in te lichten over de wijziging van uw bankrekeningnummer.
Jaarlijks stappen er volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) zo’n 75.000 klanten over en het is daarom goed om te weten welke problemen te verwachten vallen bij een overstap tussen verschillende banken.

Oversluiten hypotheek

Het oversluiten van een hypotheek is vaak een kostbare aangelegenheid, maar komt in de praktijk veel vaker voor. De huidige bank zal vaak een boete berekenen wanneer er wordt gewisseld van kredietverstrekker. Daarnaast kunnen er kosten voor een notaris en voor het afsluiten van een nieuwe hypotheek worden berekend. Het is daarom belangrijk goed te kijken naar de besparing van de nieuwe hypotheek en deze te vergelijken met deze kosten.

Overstappen met betaal- en spaarrekeningen

Het overstappen van bank met een betaal- of spaarrekening is vaak minder ingewikkeld. Sinds 1 januari 2004 is er de overstapservice die banken gezamenlijk aanbieden. Met een overschrijvingsformulier valt bij de nieuwe bank een overschrijving aan te vragen. De bank leidt dit dan verder in goede banen en zorgt er voor dat betalingen die door middel van een machtiging worden gedaan om worden gezet naar de nieuwe rekening.

Inlichten derden

Bij het overstappen van bank voor een betaal- of spaarrekening is het niet zo dat de klant zelf helemaal niets meer hoeft te doen. Iedereen die op de rekening stort dient door de klant zelf te worden ingelicht. De belangrijkste personen om in te lichten zijn natuurlijk de werkgever of uitkeringsinstantie. Daarnaast dienen er nieuwe passen, creditcards en toegangscodes voor internetbankieren aangevraagd te worden, deze zijn niet bruikbaar bij verschillende banken.

Universeel rekeningnummer

Het belangrijkste wat er volgens de Consumentenbond nog ontbreekt aan de mogelijkheden is het feit dat het rekeningnummer niet kan worden meegenomen. Dit zou een hoop rompslomp schelen en het overstappen een stuk eenvoudiger maken.
De banken zijn er nog niet toegekomen om een universeel bankrekeningnummer in te voeren, waardoor klanten van de ING (voorheen Postbank) nu vaak nog te maken hebben met een 7-cijferig nummer, terwijl andere klanten een rekeningnummer hebben met 9 cijfers. Een overstap op bijvoorbeeld 10 nummers betekent dat alle banken hun systemen moeten aanpassen. Deze problemen staan nog los van de moeilijkheden die op internationaal gebied kunnen ontstaan.
Het kan daarom nog wel even duren voordat er afspraken worden gemaakt over een (internationaal) universeel rekeningnummer.

Gepubliceerd/update op 6 september 2010

Schrijf als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*